Konu; marka, global
marka ve marka değeri ise; sevgili dostum Güven Borça’nın höşgörüsüne sığınarak
birşeyler yazmam gerektiğine inanırım. Çünkü, marka değeri ve global marka
farkındalığını ona borçluyuz.
Brand
Finance-Brand Directory,Türkiye’nin markalarını
değerlediği ve “En Değerli 100 Markasını”
listelediği 2014 yılı “Turkey 100”
raporunu geçen hafta yayınladı. Brand Finance aynı zamanda “Global 500” raporu
ile dünyanın en değerli markalarını, Milward Brown (the BrandZ- Top 100 Most Valuable Global Brands) ve Interbrand (Best Global Brands-100) kuruluşlarının
yanısıra düzenli olarak izleyen ve raporlayan bir marka değerleme kuruluşudur. Rapora göz atmadan önce, her üç kuruluşun
hazırladığı, “En Değerli Global 100 veya
500 Marka” sıralamasında, hiç bir Türk markasının bulunmadığını belirtelim.
Brand Finance’in 2007 yılından itibaren yayınladığı Global 500 raporlarına,
Türkiye 2008 yılında (Türkcell-429), 2009 yılında (Türkcell-422) ve 2011 yılında
(İş Bank-495) birer marka ile girmiş
olmasına karşın, son üç yılda en değerli 500 marka sıralamasında yer
almamaktadır.
Brand Finance, bulgularını,
“erişilebilir finansal verilere ve
analist gözlemlerine dayanan sınırlı bilgi ile yürütülen çalışma” olarak
tanımlasa da, bazı değerlendirmeler yapabilmek için bizlere ipuçları
vermektedir. Temel olarak kullanılan yöntemi, son 3 yıllık geçmiş finansal
verilerin yorumlanması ile gelecek 5 yıla ilişkin projeksiyon yapılması ve “İndirgenmiş
Nakit Akışı Yöntemi” ile sektöre ait riskler ve markanın faaliyetini sürdürmesi
için gerekli sermaye maliyet oranı kadar iskonto edilerek, bügünkü değerine
ulaşılması olarak özetleyebiliriz. 3 ek kriter daha kullanılıyor olmasına
karşın, marka değerinin belirlenmesine en önemli katkıyı; markanın cirosu sağlamaktadır.
2014 raporuna
göre, (2013 yılı verilerine dayanılarak ulaşılan) Türkiyenin ilk 100 markasının
toplam değeri 30 milyar 849 milyon A.B.D. dolarıdır. Bu değer 2013 yılında, 31 milyar
240 milyon A.B.D. dolar olarak hesaplanmıştı. Yine 2013 yılında 2 milyar dolar
değerin üzerinde 3 marka olmasına karşın, 2014 yılıında ancak tek marka bu
sınır aşabilmiştir. Aşağıdaki tabloda göreceğiniz üzere son 5 yılın en değerli
markası Türk Telekom’dur. Ancak, bu değerin grup bazında hesaplanmış ve sahip
olduğu Türk Telekom, Avea, TTNet markalarını kapsadığını göz önünde tutmak
gerekir. Bu değerleri, global markalar ile karşılaştırmalı olarak analiz
etmediğimizde; anlamlı sonuçlara ulaşamaz ve Güven Borça’nın 2001 yılında
yayınladığı “Bu Topraklardan Dünya Markası Çıkar mı?” kitabı ile başlattığı
sürece katkı sağlayamayız. En değerli 5 markaya baktığımızda, uluslararası
ölçekte faaliyet gösteren Arçelik, Anadolu Efes, Türk Hava Yolları ve
Türkcell’den söz edebiliriz.
Gelelim, Türkiye’nin
2014 yılı en değerli 100 markasının, yine aynı metodoloji ile hazırlanmış 2014
yılı en değerli Global 500 marka karşısındaki konumlarına.
Bu karşılaştırma öncesi, Türkiye’nin, dünyanın diğer ekonomiler
karşısındaki konumunu da göz atmamız gerekir ki, global ölçekde bir
karşılaştırmaya ışık tutabilsin. Türkiye, Dünya ekonomik büyüklük sıralamasında
17. sırada ve Avrupa’nın 6. büyük ekonomisi konumunda bulunuyor. Daha önemlisi, önümüzdeki 10 yıl içinde
hedeflediği konum, dünya’nın 10. büyük ekonomisi olma başarısını elde etmek.
BRIC (Brezilya, Rusya, Hindistan, Çin) tanımının sahibi ve GOLDMAN SACH’ın eski
baş ekonomisti Jim O’Neill, Türkiye’yi ilk önce MIST (Meksika, Endenozya, Güney
Kore, Türkiye) grubu içinde, 2013 yılında ise MINT (Meksika, Endenozya,
Nijerya, Turkiye) gruplamına dahil ederek, önümüzdeki 20 yılın parlayacak
ekonomileri içinde tanımlamıştır. Brand Finance 2014 raporunda yer alan markaların %88’i
(444 adet) Türkiye’den büyük ekonomilere ait. USA, 193 marka ile listenin de
başında yer alıyor. Ancak, geriye kalan 56 marka, Türkiye’den daha küçük
ekonomilere sahip ülkelere ait. Kabul edilebilir ekonomik büyüklüğü ve gelecek
için umut veren dinamizmine karşın; Türkiye’nin marka değerleri, rahatsız edici
gerçekler (Inconvenient Truth) tanımını haklı kılıyor.
Türkiye’nin en değerli 100 markasının toplamı, Apple’nin ancak 1/3’ü değerinde
ve hemen hemen Toyoto, Coca Cola, Vodafone, China Mobile, Alman T-Mobile ile aynı
düzeyde. Üç marka toplamından oluşan Türk Telekom’un değeri, Global 500 sıralamanın
en altında yer alan markanın ancak % 66’sı düzeyindedir.
Kolombiya, Şili, Lüksemburg, Singapor, Tayland ve Taywan’dan markalar
sıralamasında yer bulabilirken, Türkiye ile benzer ekonomik, politik ve sosyal geçmişe
sahip Meksika birden fazla marka ile
sıralamaya girerken, 1960 yılı sonrası yeniden inşa olan Güney Kore. ikincilik
koltuğuna oturmuş Samsung dahil 12 markasi ile en çok markaya sahip 9. ülke
olurken; Türkiye, listede yer alamamaktadır.
“10 yılda 10 dünya markası” hedefi ile başlatılan TURQUALITY programda, 10 yılında
gelinen noktasının özeti budur. Dış
Ticareti geliştirmek hedefi ile yola çıkılması gerekirken, Dünya Markası
yaratmak hedefi koyarsanız; Global Marka Yaratma sürecini en başından yanlış
tanımlamışsınız demektir. Global Marka yaratma yolculuğu; fuar ve tanıtım
desteklerinin çok ötesinde, farklı ülke ve girişimci dinamiklerini gerektirir. Bunu,
Türkiye’nin en değerli markalarının, ulusal ve uluslararası operasyonlarına
baktığınızda görebilirsiniz. Global Marka yaratma sürec ve başarı kriterlerini
bir başka yazıda birlikte değerlendiririz. “Türkiye’nin Değerli Markalarının
Değerleri ve Inconvenient Truth” başlığının grafiksel anlatımı aşağıdadır.

Hiç yorum yok:
Yorum Gönder