Strateji Inovasyonu

Strateji Inovasyonu
Strateji bir takım oyunudur

8 Nis 2014

Başa dönme şansınız olsa; yaptığınız işi yine yapıyor ve/veya farklı mı yapıyor olurdunuz?


Bir girişimcinin, geçmişe dönük sorgulamaları daima yararlıdır. Ancak bu sorgulama, yanlışları veya pişmanlıkları su yüzüne çıkartmak için değil, geleceğe yönelik farklılaşma çabalarına ışık tutma amaçlı olmalıdır. Strateji üretimi, doğru soruların sorulması ve yanıtlarının en dürüst şekli ile verilmesiyle başlar veya başlamalıdır.

Sürdürülebilir karlılık, Michael Porter'e (position based view of strategy) göre, seçtiğiniz endüstrinin dinamiklerince belirlenir ve aldığınız pozisyon, kaderinizdir. Collis ve Montgomery'e gore (resource based view of strategy), girdiğiniz endüstrinin dinamikleri kadar, kurumsal yetenek ve kaynaklarınızı kullanış biçiminiz başarınızın temelini oluşturur. Treece ise (dynamic capabilities ), içinde bulunduğunuz endüstrinin fırsat ve tahditleri ile ilişkilendireceğiniz kaynak ve yetenekleriniz bugün itibariyle uygun olmayabilir ama, adapte edilebilir, geliştirebilir veya dışardan sağlanabilir yaklaşımı ile koşulların gerektirdiği bilgi, kaynak ve yeteneklerin sürekli iyileştirilmesine dikkati çekmektedir.

Bu yaklaşımların ışığında; bir girişimcinin geleceğe yönelik sorgulaması, tehlikeli olduğundan daha faydalı olan ve içinde bulunduğu endüstriyel koşullar ile bu koşullar içinde almış olduğu stratejik pozisyon ve yeteneklerine bağlı iş yapış şeklini gözden geçirmesi ile başlamalı ve sihirli bilgi ve deneyim küresine bakarak aşağıdaki iki sorunun yanıtını aramalıdır. Bu soru/cevap girişimi, elbette kurumsal veya bireysel vizyon ve geleceğe yönelik hedeflerden bağımsız düşünülmemelidir.

1- Yeniden başlama şansım olsaydı; içinde bulunduğum sektöre tekrar girer miydim? Elbette, başladığı koşullar ile içinde yaşadığı koşullar haylı farklılaşmış olabilir ve sektörel çekicilik ve rekabet olumlu yada olumsuz önemli değişimlerden geçmiş olabilir. Ancak, sorunun yanıtını, içinde yaşadığı koşullar, hergün yüzleştiği ve üstesinden gelmeye çalıştığı sorunlar ve hala devam etme motivasyonunu sağlayan fırsatlar gözönünde tutularak vermelidir.

2- İş yapış şeklimi, (üretim teknolojileri, markalaşma, organizasyon, dağıtım kanalı, müşteri profili, ARGE vs.) aynı şekilde sürdürür müydüm? İlk sorunun cevabı evet veya hayır olsa da; yepyeni veya mevcut olanın geliştirilmesine ilişkin arayışın ve öncelikli değişim çabalarının ne olması sorusunun yanıtı burada ortaya çıkacaktır.Çünkü bu sorunun cevabı, mevcut endüstriyel koşullar, rakipler, kullanılan teknoloji, mali kaynaklar, organizayon ve tüketici beklentilerindeki değişimlerin tümünün dikkate alındığı bir sentez olacaktır.

Mintzberg'in söylediği gibi, strateji bir sentezdir ve sezgisel tarafı ağır basar. Ardından ise bu stratejiye dayalı, stratejik planın hazırlanması, uygulamaya alınması ve sürekli ölçümlenmesi faaliyetleri gelir ve analiz/bilgi temelli olmak zorundadır.

Elbette, içinde bulunduğu endüstri ve şirketinin konumuna ilişkin herhangi bir sorgulama gereksinimi hissetmeyen girişimciler de olabilir. Bu koşullarda; her iki soruda anlamını yitirir ve Tolstoy'ın etkileyici sözleri kulaklarda çınlar. "Herkes,, dünyayı değiştirmeyi düşünüyor ama kendini değiştirmeyi düşünen hiç kimse yok"
“Everyone thinks of changing the world, but no one thinks of changing himself.”  Leo Tolstoy


 

Hiç yorum yok: